יהושפט עם שלם
31 Jul
31Jul

מבוא-

נמלי הים הם חלק מהותי בתשתיות התחבורה הבינלאומיות ומהווים שער כניסה ויציאה לסחורות מכל העולם. עם זאת, עבודה בנמלים טומנת בחובה סיכוני בטיחות משמעותיים הנובעים מהפעילות המורכבת ומהסביבה המיוחדת של הנמל. מאמר זה ידון בסיכוני הבטיחות העיקריים בעבודה בנמלי הים, תוך הצגת תמונות וטבלאות להמחשה. 

1. סיכוני פגיעה פיזית

1.1 נפילות ממקום גבוה עובדים בנמלי הים עלולים להיפגע מנפילות ממקום גבוה, במיוחד כאשר הם עוסקים בפריקת וטעינת סחורות מגובה. נפילות מסוג זה עלולות לגרום לפציעות חמורות ואף למוות.

2 חפצים נופלים סיכון נוסף הוא פגיעה מחפצים נופלים, כמו מכולות או מטענים שונים. עבודה עם מנופים וציוד כבד מגבירה את הסיכון לפגיעה כזו, ויש צורך באמצעי זהירות מיוחדים.

מכולה גדולה נופלת ממנוף, כשהיא גורמת נזק לסביבה ולציוד שנמצא תחתיה

סיכוני מכונות וציוד 

2.1 תאונות עם מנופים שימוש במנופים להרמת וטעינת סחורות מהווה סיכון משמעותי. תאונות עם מנופים יכולות להתרחש עקב תקלה טכנית, טעויות אנוש או חוסר תשומת לב.

מנוף ענק מתקלקל וגורם לנפילת מטען כבד על הקרקע, עם נזק משמעותי לסביבה

.2 ציוד כבד 

שימוש בציוד כבד כמו מלגזות, משאיות ומערכות הנעה אחרות מצריך מיומנות וזהירות רבה. תאונות עם ציוד כבד עלולות לגרום לפציעות קשות.

מלגזה גדולה מתנגשת במחסן עקב שגיאת תפעול, עם פגיעה אפשרית בעובדים בקרבת מקום.

3. סיכונים כימיים וביולוגיים

 3.1 חשיפה לכימיקלים בנמלי הים מטפלים בסוגים שונים של כימיקלים, כולל חומרים מסוכנים. חשיפה לכימיקלים עלולה לגרום לנזק בריאותי חמור, כולל כוויות, הרעלות ונזק למערכת הנשימה.

דליפה של חומר כימי מסוכן ממכולה בנמל, עם צוותי חירום שמטפלים באירוע.

2 זיהומים ביולוגיים 

סיכונים ביולוגיים נובעים מחשיפה לחומרים ביולוגיים כמו פסולת אורגנית או נוזלים מסוכנים. זיהומים ביולוגיים יכולים להוביל למחלות מדבקות ופגיעות בריאותיות אחרות.

עובדי נמל עם ציוד מגן אישי מנקים פסולת אורגנית דולפת ממכולה.

סיכוני סביבה ותנאי עבודה

 4.1 תנאי מזג אוויר קשים עובדים בנמלי הים חשופים לתנאי מזג אוויר קשים כמו רוחות חזקות, גשם כבד וגלים גבוהים. תנאים אלה יכולים לסכן את בטיחות העובדים ולהקשות על הביצוע בטוח של העבודה.

עובדי נמל עובדים בגשם כבד וברוחות חזקות, עם סכנת החלקה ונפילה.

עבודה בתנאי חשיכה 

עבודה בתנאי חשיכה מגבירה את הסיכון לתאונות עקב ראות לקויה ותשישות. יש להקפיד על תאורה מתאימה ושיטות עבודה בטוחות במקרים אלו.

עובדי נמל עובדים בלילה עם תאורה חלקית, מבצעים טעינת סחורות בתנאים קשים.

אמצעי בטיחות והגנה 

5.1 ציוד מגן אישי (PPE) שימוש בציוד מגן אישי כמו קסדות, כפפות, משקפי מגן ואפודים זוהרים הוא קריטי להפחתת הסיכונים בעבודה בנמלי הים. כל עובד חייב להיות מצויד בציוד המתאים למשימה שהוא מבצע.

קבוצת עובדי נמל מצוידים בציוד מגן אישי, כולל קסדות ואפודים זוהרים, במהלך עבודתם בנמל.

5.2 הכשרה והדרכה 

הכשרה והדרכה מתאימות לעובדים בכל הנוגע לשימוש בציוד, עבודה בגובה והתמודדות עם חומרים מסוכנים, מהוות נדבך חשוב במניעת תאונות והגברת המודעות לסיכונים.

קבוצת עובדים משתתפת בהדרכה בנושא בטיחות, עם מדריך שמסביר על שימוש נכון בציוד מגן אישי.

טבלאות נתונים

להלן טבלה המציגה את שיעור התאונות בנמלי הים לפי סוג תאונה:

סוג תאונהמספר תאונותאחוז מהתאונות
נפילה מגובה5025
חפצים נופלים4020
תאונות מנופים3015
תאונות ציוד כבד2010
חשיפה לכימיקלים105
זיהומים ביולוגיים52.5
תנאי מזג אוויר  קשה2512.5
עבודה בתנאי חשיכה2010


סיכום 

עבודה בנמלי הים כוללת מגוון רחב של סיכוני בטיחות הנובעים מהפעילות המורכבת ומהסביבה המיוחדת של הנמל. כדי להבטיח את בטיחות העובדים, יש לנקוט באמצעי זהירות מתאימים כמו שימוש בציוד מגן אישי, הכשרה והדרכה מתאימות ותכנון עבודה בטוח. יישום אמצעים אלו יכול להפחית משמעותית את שיעור התאונות ולשפר את הבטיחות בנמלים.