יהושפט עם שלם
06 Aug
06Aug

FTA (Fault Tree Analysis) היא שיטה לניתוח סיכונים אשר מתמקדת בזיהוי ובניתוח של תקלות אפשריות במערכת. היא מבוצעת באמצעות יצירת תרשים עץ תקלות, הממחיש את הסיבות האפשריות לתקלה מרכזית ואת הקשרים הלוגיים ביניהן. השיטה משמשת בתחומים רבים כגון תעופה, רפואה, תעשייה וצבא.
שלבים בביצוע סקר סיכונים בשיטת FTA
1. הגדרת התקלה המרכזית (Top Event):   השלב הראשון בתהליך הוא הגדרת התקלה המרכזית אותה רוצים לנתח. זו התקלה הקריטית ביותר במערכת, והתרשים ייבנה סביב תקלה זו. יש להגדיר בצורה ברורה ומדויקת מהו האירוע שמהווה את התקלה המרכזית.
2. זיהוי תקלות משנה (Basic Events):   בשלב זה מזהים את כל התקלות המשניות שיכולות לגרום לתקלה המרכזית. תקלות אלו הן האירועים הבסיסיים ביותר במערכת, ואין צורך לפרק אותן לאירועים נוספים. כל תקלה בסיסית תיוצג כעלה בעץ התקלות.
3. בניית תרשים עץ התקלות:  התרשים מתחיל מהתקלה המרכזית (Top Event) ומתפצל למטה, תוך שימוש בשערים לוגיים (AND, OR) כדי לחבר את התקלות המשניות. שערים לוגיים אלו מייצגים את הקשרים הלוגיים בין התקלות ואת התנאים הדרושים לגרימת התקלה המרכזית. 

שער AND: מייצג מצב שבו כל התקלות המחוברות אליו חייבות להתרחש כדי לגרום לתקלה המרכזית.  

שער OR: מייצג מצב שבו לפחות אחת מהתקלות המחוברות אליו חייבת להתרחש כדי לגרום לתקלה המרכזית.
4. ניתוח וחקירה:  לאחר בניית התרשים, מבצעים ניתוח מעמיק של הקשרים והסיכונים במערכת. חוקרים את כל המסלולים האפשריים בתרשים שעשויים לגרום לתקלה המרכזית, ומבצעים הערכה של ההסתברות להתרחשותם וההשפעה שלהם על המערכת.
5. זיהוי ובקרה של סיכונים:   בשלב זה מזהים את הסיכונים המרכזיים במערכת ומציעים פתרונות לצמצום הסיכון. זה כולל פיתוח צעדים מניעתיים, פעולות תחזוקה ושיפור תהליכים כדי להפחית את ההסתברות להתרחשות תקלות ואת השפעתן על המערכת.
6. תיעוד ודיווח:   בסיום התהליך, מתעדים את כל הממצאים, התרשים והניתוחים שבוצעו. תיעוד זה משמש להמשך ניהול הסיכונים ולשיפור מתמיד של המערכת.
יתרונות השיטה
זיהוי תקלות נסתרות: מאפשרת זיהוי של תקלות נסתרות שלא היו מתגלות בתהליכים אחרים.- 

יכולת כימות: ניתן להעריך את ההסתברות להתרחשות התקלות וההשפעה שלהן על המערכת.

קשרים לוגיים ברורים: מראה בצורה גרפית וברורה את הקשרים הלוגיים בין התקלות ואת הסיבות האפשריות לתקלה המרכזית.
חסרונות השיטה
מורכבות: התרשים יכול להיות מורכב וגדול מאוד, במיוחד במערכות גדולות ומורכבות.

דרישות ידע וניסיון: דורשת הבנה מעמיקה של המערכת וניסיון בניתוח תקלות וסיכונים.

מוגבלות לתקלות ידועות: מתמקדת בתקלות ידועות וידועות מראש, ופחות מתאימה לזיהוי תקלות חדשות ולא מוכרות.
סיכום
FTA היא שיטה יעילה לניתוח סיכונים ותקלות במערכות מורכבות. באמצעות בניית תרשים עץ תקלות וניתוח הקשרים הלוגיים בין תקלות שונות, ניתן לזהות סיכונים ולנקוט צעדים מניעתיים להפחתת הסיכון ולהבטחת פעילות תקינה של המערכת.